sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Pernan Qi:n vahvistaminen ja liman hajotus


Olen jo jonkun viikon potenut nielukipua ja muita flunssaan liittyviä oireita. Kunto on muuten ihan ok, mutta ärsyttää tällainen puolikuntoisuus. Ei oikein uskalla ulkoillakaan täydellä vauhdilla. Eilen olisi huvittanut lähteä pyöräilemään, mutta jätin sitten menemättä.

Tulevalla viikolla pitänee hankkia aika lääkärille, nieluviljelyssä jo kävinkin. Mutta tässä välin päätin perehtyä kiinalaiseen lääketieteeseen ja mitä neuvoja se antaisi. Sieltä löytyi tällainen kuin Pernan Qi:n heikkous, joka ilmenee mm. lisääntyvänä limana keuhkoissa. Tarvitaan siis toimenpiteitä, jotka hajottaa limaa.


Aloitin aamuni juomalla puolikkaan sitruunan mehun. Kiinalaisen lääketieteen mukaan sitruuna kuuluu aineisiin, jotka Hajottaa Kosteutta. Muita saman funktion omaavia ruoka-aineita ovat mm. kurpitsa, nauris, ohra, persilja, ruis, sipuli.

Olen myös välttänyt tänään valkoista sokeria ja vehnäjauhoja, koska ne lisäävät kosteutta. Paitsi että söin vanhempieni luona lounaaksi makaronilaatikkoa, joka on no vehnää. Mutta jätin väliin kahvikeksit ja suklaan.


Aamusella kävin läpi myös molemmista jaloista polven alapuolella sijaitsevat pernan akupisteet Pe3, Pe4, Pe6 ja Pe9. Ajatuksena edelleen Pernan vahvistaminen ja kosteuden hajotus. Kuvassa yllä Pe3. Lisäksi tein myös muutaman QiGong harjoituksen, joista toinen avasi niskaa sekä hartioita ja toinen oli yleisesti energisoiva.




Päivälliseksi vielä keltaisia maassa kasvavia kasviksia, jotka vahvistavat Pernaa. Porkkanaa ja kurpitsaa gratiinin muodossa.

Kasvisgratiini:

-kurpitsa
-neljä porkkanaa
-sipuli
-1 valkosipulin kynsi
-2 dl kermaa
-1 tl kurkumaa
-1 tl curryä
-2 rkl kuivattua siankärsämöä
-juustoraastetta 

Esikeitä pilkotut porkkanat. Pilko kurpitsa, sipuli ja valkosipuli. Kuullota kasviksia tovi paistinpannulla, että pehmenevät. Lisää kurkuma, curry ja siankärsämö. Kaada kasvikset voideltuun uunivuokaan. Sekoita joukkoon vähän juustoraastetta ja kerma. Pinnalle vielä lisää juustoraastetta. Paista kiertoilmalla 175 astetta, puoli tuntia tai kunnes paistoksen pinta on saanut väriä.
 
Nyt käytin tavallista kermaa, mutta usein käytän kauraista vaihtoehtoa.
    


Huomenna jatketaan samoin harjoituksin. 

-----------------------------------------

P.S. Jatkan tänä vuonna shiatsuopintojani. Kiinalainen lääketiede on aihealueena aivan käsittämättömän laaja, ja että jotain jäisi mieleen, on vain tankattava, tankattava ja tankattava sekä sovellettava omien ja välillä läheistenkin arkeen. Minulle on vaikea oppia asioita lukemalla, siksi päätin kirjoittaa tämän postauksen, että tulisi tehtyä ja jos vaikka paremmin jäisi mieleenkin. Juttuni eivät siis ole absoluuttinen totuus vaan ennemminkin opiskelu- ja harjoitusmuistiinpanoja sekä tähän mennessä opittua.

Luen: Kiinalainen tie terveyteen, perinteinen kiinalainen lääketiede, itsehoito-opas. Tri Stephen Gascoigne. 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti